REKA BENTUK GRAFIK BERKOMPUTER

REKA BENTUK GRAFIK BERKOMPUTER


1. SENI GRAFIK

  • Grafik bermaksud gambaran bukan fotografi yang berbentuk 2 dimensi
  • Grafik meliputi lukisan, catan, carta, graf, poster dan kartun
  • Grafik diguna untuk menyampaikan mesej dengan lebih jelas dan ringkas
  • Gambar foto yang diubahsuai, dimasukkan gambar lain, muka taip, logo dan lain-lain adalah sebagai grafik
  • Contoh grafik boleh dilihat pada bilbod, kain rentang, papan tanda, akhbar, majalah, pembungkusan, digital dan sebagainya.

2. GRAFIK KOMPUTER

Pengenalan

1. Grafik komputer (Computer graphics) adalah ilmu komputer yang berkaitan dengan pembuatan dan manipulasi gambar (visual) secara digital. Bentuk sederhana dari grafik komputer adalah grafik komputer 2D yang kemudian berkembang menjadi grafik komputer 3D, pemprosesan gambar (image processing),dan pengenalan pola (pattern recognition). Grafik komputer sering dikenal juga denganistilah visualisasi data.

2. Grafik komputer merupakan penghasilan grafik menggunakan bantuan perkakasan dan perisian perisian tertentu dari komputer bagi menggantikan alat dan bahan penghasilan imej konvensional seperti pen, berus dan warna.

3. Keperluan peralatan: CPU ( memproses kerja ), monitor (papar visual), perakamDVD/cakera padat, cakera DVD/CD atau flash/thumb drive ( untuk simpan data ),pengimbas, kamera digital, pencetak.

4. Skop Perisian grafik: Program persembahan, Program lukisan dancatan, Program penyuntingan foto, dan Program penerbitan (Desktop Publishing)contoh gambar yang menggunakan grafik komputer untuk jenis vector.



3. JENIS-JENIS REKA BENTUK GRAFIK

·        Reka bentuk Pembungkusan
berfungsi bagi memelihara dan memberi maklumat barangan dan mempromosi jualan.




·        Reka bentuk Pembungkusan.

     🖝 Reka bentuk iklan,Poster, risalah dan papan iklan berfungsi bagi mempromosikan barangan, memberi peringatan, dan ketakterbacaan.





·         Reka bentuk iklan.

 🖝Reka bentuk korporat –logo, kad nama, kapala surat, reka bentuk grafik pada kenderaan atau cenderamata,kalendar dan kad jemputan, berfungsi untuk perdagangan dan korporat.



·         Reka bentuk korporat.

🖝Reka bentuk penerbitan umum.



Reka bentuk buku, kulit majalah dan setem berfungsi sebagai pemberi maklumat dan mempromosi barangan


4. Grafik dan Seni
Hubungan grafik dan seni juga sangat diperlukan untuk mengambil kira elemen-elemen seni. Rekaan grafik dihasilkan melalui pengolahan elemen dan prinsip rekaan seni visual iaitu ;
komposisi
🖝susunan atau satu organisasi elemen rekaan seni visual seperti garisan, rupa dan warna dengan mengambil kira aspek-aspek prinsip rekaan seperti imbangan untuk menghasilkan karya grafik yang menarik
🖝melalui organisasi dan perhubungan antara elemen dan prinsip rekaan yang dimanipulasikan, sesuatu kandungan dan konteks rekaan grafik itu dapat dinyatakan dengan jelas sebagai satu komunikasi visual
🖝alam menghasilkan sesuatu karya, bukan semua elemen dan prinsip rekaan diaplikasikan
Garisan
🖝melukis garisan sebagai aktiviti pengukuhan


Bentuk
🖝olahan garisan, tekstur dan warna menimbulkan bentuk
    


Warna
🖝warna pigment


Ruang
🖝memberi imbangan pada reka letak/grafik
🖝menimbulkan kesan perspektif
🖝menimbulkan imej atau teks pada sesuatu reka letak


5. TYPOGRAFI
Typografiseni cetak atau tata huruf adalah suatu kesenian dan teknikmemilih dan menata huruf dengan pengaturan penyebarannya pada ruang yang tersedia, untuk menciptakan kesan tertentu.
·      Aspek-aspek Design Komunikasi Visual :

  • ·         Ilustrasi
  • ·         Teks
  • ·         Tipografi
  • ·         Warna
  • ·         Media

Huruf (Tipo/Typeface/Type/Font) adalah bentuk visual yang disebutkan sebagai komunikasi verbal. Tipografi adalah Ilmu yang mempelajari tentang Huruf dan penggunaan Huruf dalam aplikasi Design Komunikasi Visual.



1. Serif

jenisfontserif Jenis Dan Karakter Huruf Dalam Tipografi
Keluarga font Serif wujud pada abad 11 dan sangat popular dikalangan masyarakat kerana jenis font Serif selalu digunakan untuk Hardcopy atau hasil cetak media offline, seperti buku, majalah, koran, dan sebagainya. Ciri-cirinya adalah memiliki sirip dibagian hujung, contohnya Times New Roman, Bodoni, Book Antiqua, Georgia.
Kesan : Feminim, Klasik, Lemah Gemulai.

2. Sans-Serif

                           

font Sans-Serif ini memiliki bentuk yang mirip dengan font Serif, yang membezakannya adalah jenis font ini tidak memiliki sirip kerana pada dasarnya kata “Sans” bererti “Tanpa” dalam bahasa Perancis. Jika jenis font Serif biasa digunakan untuk media offline, sebaliknya font jenis Sans-Serif seringkali digunakan untuk media online seperti Facebook, Twitter, Google karena tampilannya nyaman dibaca dan dapat dilihat dengan jelas. Contoh font Sans-Serif misalnya Arial, Helvetica, Futura, Verdana.
Kesan : Modern, Efisien, Kontemporer.

3. Script



font Script sering disebut dengan Handwritting Font atau dengan kata lain font tulisan tangan kerana bentuknya yang menyerupai goresan tangan yang dikerjakan dengan pena. Biasanya font jenis ini digunakan untuk design yang berhubungan dengan kemewahan, misalkan undangan pernikahan atau ucapan selamat untuk perusahaan baru dengan hiasan bunga. Contoh font Freestyle Script, French Script, John Handy.
Kesan : Mewah, Akrab, Anggun, Personalis

4. Slab-Serif


font Slab-Serif biasa dikenal dengan nama Egyptian. Jenis font ini merupakan bagian dari jenis font Serif, hanya saja siripnya lebih tegas dan lurus menyerupai tongkat. Mungkin font ini sesuai digunakan untuk produk yang berhubungan dengan lelaki. Contoh font Rockwell, Typo Slab-Serif.
Kesan : Kokoh, Kuat, Stabil

5. Character Proportion


font Character Proportion memiliki ciri yang mudah dikenali, iaitu memiliki lebar yang sama tidak peduli itu ‘R’ ataupun ‘J’ semuanya sama. Font jenis ini biasanya digunakan untuk pemrograman atau penyajian kode-kode HTML kerana memiliki lebar huruf yang sama dan mudah dilihat persamaannnya . Contoh font Courier New.
Kesan : Canggih, Digitalis

6. Cursive


font Cursive biasa dikenal dengan nama fantasy font. Jenis font ini merupakan pengembangan dari bentuk  yang sudah ada dan biasa digunakan untuk design yang berhubungan dengan imaginasi seperti teks pada komik, produk anak anak untuk menarik pehatian mereka dengan bentuknya yang comel dan unik, dan lain-lain. Contoh font Magneto, Comic Sans MS
6. Potret Tipografi
Potret tipografi adalah seni dan teknik memilih fon yang baik dan memberikan huruf berukuran yang berbeza, mengaturnya dengan cara yang mudah dibaca dan hampir membuat sosok yang kelihatan seperti wajah manusia. Ini biasanya karya seni potret yang menggabungkan kedua-dua imej dan tipografi dan biasanya menyampaikan mesej dengan cara yang lebih mudah difahami. Tipografi kreatif ini menjadi trend reka bentuk utama pada hari ini kerana bantuan alat dan perisian moden seperti Photoshop dan Illustrator.





~ my self portrait typography ~


  




7. Perkaitan Grafik Komputer Dalam Seni

Grafik komputer.

·         Grafik computer (computer graphic) dapat diertikan sebagai seperangkat alat yang terdiri dari hardware dan software untuk membuat gambar, grafik atau citra realistic untuk seni, game  computer , foto dan animasi computer. Sejarah dari pertama kali grafik computer mulai digunakan itu sekitar tahun 1950

·     Tahun ini adalah fasa pertama grafik komputer dan masih menggabungkan computer whirlwind dengan tiub sinar katod (CRT). Pada 1980-1990 ini adalah fasa keempat, dalam fasa keempat teknologi hybrid mula diperkenalkan. Teknologi ini berguna untuk menggabungkan objek pepejal dengan permukaan.

·     Dengan grafik computer, ia telah menunjukkan kemajuan pesat dalam pembangunan pelbagai aplikasi untuk menghasilkan imej. Pada masa ini grafik komputer digunakan secara rutin dalam bidang sains perubatan, perniagaan, industri, kerajaan, seni, hiburan, pendidikan, pengiklanan, dan sebagainya.

·        Selain itu, reka bentuk grafik adalah saling berkaitan dan meluas. Oleh sebab itu, di dalam seni terdapatnya mata pelajaran mengenai reka bentuk grafik tersebut. Selain itu, grafik dan seni saling memerlukan kerana dalam grafik juga menggunakan prinsip seni, dari segi warna,bentuk,ruang,garisan dan sebagainya. Secara keseluruhannya, seni dan grafik computer mempunyai perkaitan dan saling memerlukan untuk menciptakan hasil atau menghasilkan kerja yang lebih lebih bagus,baik,strategik, kontemporari, dan sebagainya.
8
     Rujukan